Inleiding

De voorbije zes jaar kon Groen Zemst mee de gemeente besturen. Vele van onze programmapunten werden opgenomen in het bestuursakkoord. En dat bestuursakkoord is ook nagenoeg volledig gerealiseerd. We zijn tevreden over wat we de voorbije jaren konden doen, maar uiteraard kan alles altijd beter. We hebben nog heel wat plannen en ideeën die we de komende jaren willen realiseren in en voor Zemst. We hechten daarom veel belang aan ons verkiezingsprogramma voor de volgende zes jaar. Daarin vind je meteen waar Groen voor staat en waar we zullen voor gaan. We geven hierbij in enkele thema’s onze toekomstvisie weer. Met concrete voorstellen geven we die visie gestalte. Op die manier weet je wat wij concreet willen doen als je ons jouw stem geeft.

Deze punten zijn gebaseerd op onze bestuurservaring, wat we van de mensen horen, wat we ook in andere gemeenten zien werken, … en nog zoveel meer. Dit is dus geen programma dat plots uit de lucht is komen vallen of dat we op een zomeravond bij elkaar hebben bedacht. Uiteraard is een programma slechts een momentopname. Zo moet het beleid mogelijk worden bijgestuurd wanneer zich de komende jaren onvoorziene gebeurtenissen voordoen (denk aan covid) of er nieuwe ideeën ontstaan door input en feedback van Zemstenaars. Daarnaast is besturen natuurlijk compromissen sluiten met de andere partijen in het bestuur.Maar dat gebeurt met respect voor elkaars eigenheid.

In elk geval geeft dit programma weer waar Groen Zemst op dit moment voor staat en wat we willen doen. We willen van Zemst een gemeente maken waar iedereen zich thuis voelt, we willen Zemst in haar kenmerkende landelijkheid laten groeien, we willen Zemst een plek laten zijn waar mensen zich met elkaar en met de gemeente verbonden voe-len, we willen duurzaamheid (in elke betekenis van het woord) een rode draad in ons beleid laten zijn en we willen aan politiek doen op een eerlijke en transparante manier waarbij het algemeen belang altijd primeert. En vooral, we willen dit samen doen met envoor elke Zemstenaar.

Met ons programma beogen we:

• van Zemst een gemeente te maken waar iedereen zich thuis voelt,

• dat Zemst kan groeien in haar kenmerkende landelijkheid,

• dat Zemst een plek kan zijn waar de mensen zich met elkaar en met de gemeente verbonden voelen,

• dat duurzaamheid (in elke betekenis van het woord) de rode draad vormt voor het beleid

• aan politiek te doen op een eerlijke en transparante manier, waarbij altijd het algemeen belang primeert. En vooral, we willen dit samen doen met en voor elke Zemstenaar.

 


Duurzaam Zemst

Duurzaamheid is niet zomaar een modewoord. Duurzaam bestuur, duurzaam beleid zorgt ervoor dat wat we nu doen, toekomstbestendig is. We moeten er over waken dat we de volgende generaties niet opzadelen met de negatieve gevolgen van de beslissingen die we nu nemen. Duurzaam beleid is het beleid van een goede huisvader, die op lange termijn denkt.

Niet toevallig was met Groen in het bestuur duurzaamheid de afgelopen jaren een aandachtspunt voor alle beleidsdomeinen in Zemst. Het is de reden waarom er zoveel beleidsplannen, actieplannen, visies, enzovoort werden opgesteld. Denk aan het gedetailleerde klimaatactieplan, dat onze gemeente moet klaarstomen voor de klimaatverandering, maar ook de CO2-uitstoot van de gemeentelijke diensten naar beneden zal halen.

Inzetten op groen in onze gemeente is duurzaam, met het oog op verkoeling en biodiversiteit. Daarnaast werken we aan duurzame landbouw, hebben we een duurzame visie op de open ruimte, en willen we met een duurzaam mobiliteitsbeleid de gemeente ook op dat vlak klaarstomen voor de volgende jaren.

• We maken bij het begin van de beleidsperiode op basis van het goedgekeurde klimaatactieplan een gedetailleerde klimaatbegroting op, die duidelijk stelt welke middelen moeten voorzien worden en hoe die gehanteerd moeten worden om onze klimaatdoelen effectief te halen.

• Er komt voor de gemeentelijke gebouwen een gebouwen-beheerplan met monitoring van energieverbruik (- en verlies) van elk gebouw. Op die manier kunnen we gebouwen gericht aanpakken en duurzaam gebruiken. Bij elke renovatie of nieuwbouw gebruiken we de TOTEM-tool (tool to optimize the total environmental impact of materials).

• We blijven inzetten op de vergroening en ontharding van de publieke ruimte. Zelfs kleine ingrepen kunnen alles bij elkaar opgeteld een significant effect hebben.

• We voeren ‘impulssubsidies’ in voor duurzame projecten voor burgers. Niet iedereen heeft immers de financiële mogelijkheden om te investeren in isolatie, groendaken, nieuwe ramen, zonnepanelen, enzovoort. Hoewel er vaak al subsidies beschikbaar zijn, is het soms niet heel duidelijk hoe je die moet aanvragen. Het woonloket van de gemeente wijst je de weg en geeft ook tips. Maar indien dat niet volstaat willen we met gerichte gemeentelijke impulssubsidies particulieren en ondernemers een duwtje in de rug geven. Deze zijn bedoeld voor projecten zoals groendaken, waterputten en waterpompen, want zo besparen we samen energie en water en beschermen we het milieu. Ook de sociale dimensie van projecten kan hierin worden meegenomen.

• We stimuleren ook buurtgerichte duurzaamheidsprojecten vanuit verenigingen of burgers. Dat kan gaan van groepsaankopen tot buurtrenovaties en repair cafés.

• We zoeken naar hefbomen binnen de gemeentelijke fiscaliteit om duurzaam gedrag te stimuleren.

• Korteketenbeleid is de rode draad in onze lokale voedselstrategie die we uitwerken met natuurbeheerders en landbouwers. We promoten lokale, gezonde en duurzame landbouwproducten, stimuleren voedselbossen en buurtgerichte natuur- en landbouwprojecten (bijvoorbeeld ook imkerijen). Zo ondersteunen we onze lokale boeren en zorgen we ervoor dat iedereen kan genieten van verse, smaakvolle producten met een minimale impact op het milieu.

• Zemst heeft het label van diervriendelijke gemeente en we doen het nodige om dat te behouden.

• We sensibiliseren en ondersteunen landbouwers die diervriendelijk (willen) werken.

• We kiezen voor geluidsarm vuurwerk of andere diervriendelijke alternatieven.

• Ons zwerfkattenbeleid wordt uitgebreid door middel van sensibilisatie van kattenbaasjes. Ook de problematiek van zwerfhonden pakken we daadkrachtig aan.

• We zijn voorstander van de fusie van afvalcommunales Interza en Incovo. Dat dossier zetten we opnieuw op de agenda.

Landschapsontwikkeling, -beheer en -beleving in Zemst

Het landelijk karakter van onze gemeente is voor veel inwoners een troef. Hoewel Zemst geprangd ligt tussen steden als Vilvoorde en Mechelen, is er nog behoorlijk wat open ruimte om te koesteren. Denk maar aan de Rijkenhoek, Zwartland, Wormelaar, Vriezenbroek, Dorent, Molenheide, enzovoort. Die woon- en leefkwaliteit willen we verzorgen en beschermen, ook op lange termijn. We benaderen de open ruimte als landschap, geven haar ruimte in al haar functies en beschermen waar nodig.

• We maken werk van de landschapsdeal die door de regionale landschappen is opgemaakt. Daarbij betrekken we alle lokale actoren, zorgen we voor een lokale en streekspecifieke visie en communiceren en sensibiliseren we over het belang van kwaliteitsvolle landschappen. Want de open ruimte is er zowel voor natuur als voor landbouw, recreatie, erfgoed, enzovoort.

• We realiseren verschillende concrete landschapsprojecten waar landbouw en natuur in synergie maximaal kansen krijgen. We voorzien niet enkel voldoende budget voor nieuwe projecten, maar ook voor het duurzame beheer van projecten. We richten hiertoe een ‘Zemst landschapsfonds’ op, gefinancierd door de gemeente, én door particulieren of bedrijven. Ook onze lokale voedselstrategie krijgt hierin een plaats. We ondersteunen hierbij en betrekken het regionaal landschap Brabantse Kouters maximaal.

• We streven ernaar dat elke Zemstenaar op vijf minuten wandelafstand kan genieten van een toegankelijke natuur.

• We hebben een volledig overzicht van alle gronden en hun functies op perceelsniveau. De afgelopen legislatuur ontwikkel-den we een visie op de open ruimte in Zemst (ORIZ). Dat vertalen we de volgende jaren naar een toekomstgericht ruimtelijk uitvoe-ringsplan (RUP) met verankerende instrumenten. We ontwikke-len een beleidsplan ruimte voor heel de gemeente Zemst. We vergeten daarbij niet de kernverdichting een plaats te geven.

• We breiden gebiedsdekkende programma’s uit en voorzien voldoende middelen om gronden aan te kopen en te beheren met een functiegedreven en duurzame visie. Water en landschaps-elementen (maar ook trage wegen) vormen verbindingen in het landschap. Deze worden in kaart gebracht, hertekend waar nodig met betrokkenen en vastgelegd. Het moet voor iedereen duide-lijk zijn wat je kan doen in dat landschap en wat de regels zijn. De landschapswachten krijgen een duidelijk handhavingsmandaat via gemeentelijke administratieve sancties.

• Natuur die onder druk komt te staan, beschermen we actief, eventueel door de aankoop ervan.

• Natuurkernen worden met elkaar verbonden via water, kleine landschapselementen, maar ook tunnels, bruggen en ecoducten waar nodig. Eén concreet voorbeeld is een ecoduct in de tunnel langs Zenne-oever onder de E19 tussen Weerde en Hofstade. Dat kan eventueel ook voor wandelaars en fietsers worden open-gesteld.

• Ook dieren in de natuur krijgen onze aandacht en worden beschermd waar nodig via kleine acties voor specifieke dieren die onze aandacht nodig hebben zoals vleermuizen, vlinders, amfibieën, vogels enzovoort. Ook bij bouw- of wegenwerken hebben we hier voldoende aandacht voor de mogelijke impact op ‘wilde’ dieren (bijvoorbeeld vleermuisvriendelijke verlichting, plekken voor zwaluwnesten). We helpen Zemstenaars ook om hun tuinen diervriendelijk te maken met advies rond bijvoorbeeld. egelwegels, houtwallen en geen robotmaaiers ‘s nachts.

• We bekijken de mogelijkheid tot oprichten van een fonds voor wilde dieren die dringende zorg nodig hebben bij dierenarts.

• We hebben bijzondere aandacht voor de waterkwaliteit in onze gemeente, van de Zenne maar ook van de beken op ons grondgebied, onder meer door een grachtenbeheerplan.

• Er komt een schepen van landschap, die de bevoegdheden milieu, landbouw, trage wegen en eventueel ruimtelijke ordening combineert.

• Landbouw speelt een cruciale rol in dat landschap. Landbouwers zijn immers ook landschapsbouwers. Als gemeente geven we voldoende ruimte en ondersteuning aan landbouw via een actieve landbouwraad, maar ook alle mogelijke initiatieven om de burger en landbouwer bij elkaar te brengen. We ondersteunen landbou-wers niet enkel op vlak van duurzaamheid, maar ook economisch. We bekijken of we een gemeentelijke landbouwcoöperatie kun-nen opstarten binnen een bredere voedselstrategie.

• Er is een duidelijke grondenvisie voor het hele open landschap op lange termijn. Landbouwers krijgen een duidelijk zicht op waar er de komende decennia aan landbouw kan gedaan worden. We brengen tegelijk ook in kaart waar er daarentegen ruimte is voor natuur en water in ons landschap.


Mobiliteit en verkeer in Zemst

Het mobiliteitsbeleid heeft niet stilgestaan in Zemst de afgelopen jaren. Tijdens corona werd een grootschalig traject van burgerparticipatie opgezet, wat heeft geleid tot grondig onderbouwde plannen voor verkeersleefbaarheid. De uitrol hiervan ging helaas traag, en is nog steeds bezig. Toch zien we de eerste verwezenlijkingen: duidelijke en logische zones 30, 50 en 70, veilige schoolomgevingen en wegwerken van gevaarlijke punten (Brusselsesteenweg in Eppegem, Schumanlaan…).

Toch is er nog ruimte voor verbetering, en daar willen we in 2025-2030 werk van maken. Ook onze gemeente komt onder stijgende mobiliteitsdruk door toenemend verkeer tussen Mechelen en Brussel/Vilvoorde. Het is dan ook onze taak te zorgen voor een veilige doorstroming in onze gemeente, maar ook dat Zemstenaars zich binnen de gemeente veilig en vlot kunnen verplaatsen. Met Groen zorgen we ervoor dat in Zemst alle belangrijke bestemmingen met de auto bereikbaar zijn, al zal vaak een alternatief vervoermiddel (fiets/e-bike, te voet, openbaar vervoer) interessanter zijn.

• Mobiliteitsbehoeften hangen sterk samen met hoe de ruimte is ingedeeld, en hoe levendig de dorpskernen zijn. Als we wonen in de dorpskernen aanmoedigen, en werk maken van winkels en horeca in de dorpskernen, is het logisch dat er minder verplaatsingen met de auto nodig zullen zijn. Onze visie op ruimtelijke ordening en levendige kernen resulteren in onderstaande programmapunten.

• We maken werk van een functioneel binnengemeentelijk fietsnetwerk. Dat betekent dat alle belangrijke punten in de gemeente vlot met de fiets bereikbaar zijn via fietsroutes, voorzien van een duidelijke signalisatie met blauwe bordjes. Het gaat dan om de dorpscentra, maar ook sportinfrastruc-tuur, scholen, supermarkten, stations enzovoort. Zo maken we duidelijk dat Zemst een fietsvriendelijke gemeente is.

• We zorgen ervoor dat elk kind van 9 jaar of ouder veilig en zelfstandig van en naar de school kan.

• We zorgen voor de verdere uitrol van de plannen voor verkeersleefbaarheid. Daarbij zorgen we voor een uniforme en leesbare voorrangsregeling, logische voetganger- en fietsverbindingen, en het beter herkenbaar maken van de centrumgebieden.

• We zorgen ervoor dat gevaarlijke punten verder worden weggewerkt. Prioritair hierbij zijn de kruisingen van de F1 fietssnelweg en de kruisingen met het functioneel fietsnetwerk. Ook zorgen we voor veiligere zebrapaden over de gewestwegen.

• Zemst krijgt een plan duurzaam parkeerbeleid. Dat begint met het in kaart brengen van de parkeerplaatsen, hun bezet-ting en de parkeernoden. Er zal ook goed overwogen worden hoe en waar deelwagens en laadpalen daar een functionele plek in krijgen. We zorgen ook voor voldoende parkeergelegenheid voor fietsen, bakfietsen, e-bikes, bromfietsen en motorfietsen.

• Met drie treinstations en verschillende buslijnen is Zemst nog relatief goed bedeeld op het vlak van openbaar vervoer. De nieuwe oost-west buslijn tussen Laar en Elewijt zal extra verbetering met zich meebrengen. Toch kan de ontsluiting van bepaalde dorpskernen met name voor busverkeer nog een pak beter. Daar maken we verder werk van.

• Ook deelmobiliteit is een deel van het antwoord op plaatsen met openbaar vervoersarmoede. We zorgen voor bijkomende deelwagens, maar ook voor deelfietsen en deelbakfietsen op het grondgebied van onze gemeente.

• De geplande hoppinpunten zullen hierin een belangrijke rol spelen. Dit zijn punten waar men van de ene vervoermodus (bv. trein) kan overstappen op een andere (bv. deelfiets). Ze zijn ook voorzien van ondersteunende faciliteiten zoals een fietspomp en oplaadinfrastructuur.

• We moedigen carpoolen aan. We kijken waar (ontharde) carpoolparkings nut kunnen hebben en bekijken of we een ondersteunend platform kunnen aanbieden.

• We gaan verder met het openstellen en in ere houden van trage wegen en zorgen voor nieuwe voetverbindingen waar mogelijk. Zo creëren we nieuwe connecties voor voetgangers, en dit zowel in de kernen als in de open ruimte. Trage wegen die deel uitmaken van het functioneel fietsnetwerk worden ook van het nodige fietscomfort voorzien. De andere (voet)wegen blijven paden die weliswaar worden onderhouden maar tegelijk (snel) fietsverkeer ontmoedigen.

• We zoeken verder naar oplossingen voor een extra fietskruising van de E19 tussen Weerde en Hofstade. Er is reeds gekeken naar de opportuniteit van een tunnel onder de E19 langs de Zenne als ecologische en recreatieve verbinding. Zowel ANB, AWV en de Waterweg zien hier mogelijkheden. Dit moet verder concreet gemaakt worden.

• We identificeren locaties voor extra publieke laadpalen voor elektrische voertuigen.

• Meten is weten. We inventariseren en groeperen beschikbare cijfers over het gebruik van de verschillende vervoersmodi in onze gemeenten. En we organiseren een mobiliteitsbevraging in Zemst om de beschikbare informatie aan te vullen. Vanuit de gemeente voorzien we ook meer telramen op strategische plaatsen zodat we een duidelijker beeld krijgen. Ook de data die beschikbaar zijn van operatoren zoals Proximus hanteren we om de Zemstse mobiliteit te optimaliseren.

• Doorheen de legislatuur zorgen we in elke wijk voor een participatie- en evaluatiemoment van de verkeersleefbaarheid en de mobiliteitssituatie.

• Bij werkzaamheden zorgen we voor duidelijke communicatie naar de bewoners, en letten we erop dat signalisatie en omleidingen ook naar actieve weggebruikers gericht zijn (fietsers en voetgangers). We maken duidelijk of een weg-afsluiting ook voor hen geldt, en voorzien indien nodig een aangepaste omleiding voor hen.

• Er wordt een mobiliteitsraad opgericht dat als adviesorgaan zal fungeren voor beleid inzake mobiliteit, verkeersleefbaarheid en -veiligheid.


Wonen in Zemst

Zemst is een welvarende gemeente. Onze gemeente staat op de 25ste plaats van 583 (cijfers van 2021 uit de gemeentemonitor). Volgens de Belfius-clusters van gemeenten in Vlaanderen hoort Zemst bij de cluster woongemeenten met hogere inkomens (dit is dezelfde cluster als Brasschaat, Huldenberg of Kalmthout).Toch laat ook bij ons de nood aan betaalbare woningen zich voelen.

Zo vinden startende jongeren moeilijk een betaalbare woning in hun gemeente. Ze moeten dan ook vaak uitwijken naar steden als Mechelen of Vilvoorde, of blijven na hun studies hangen in hun studiestad. Maar ook alleenstaanden of gescheiden ouders hebben het moeilijk om een geschikte woning te vinden in Zemst. Het gebeurt dat koppels, na een moeilijke breuk, ook nog eens buiten de gemeentegrenzen moeten verhuizen en op zoek moeten gaan naar een nieuwe school voor de kinderen. Ten slotte is het ook voor senioren, die kleiner zouden willen gaan wonen, best lastig om in hun eigen dorp iets geschikts te vinden. Met Groen willen we iedereen de kans geven een geschikte en betaalbare woning te vinden in Zemst.

Op vlak van sociale woningen doet onze gemeente zeker wat het moet doen. Het kan echter nog altijd beter, want in Vlaanderen wachten 170.000 mensen op een sociale woning. Dat cijfer is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Met Groen willen we het aanbod aan sociale woningen in onze gemeente uitbreiden.

Veel oudere woningen beantwoorden niet aan de hedendaagse normen qua energiezuinigheid, isolatie, duurzaamheid. Zo ook in Zemst. Renoveren is vaak duur en niet voor iedereen weggelegd. Met Groen vinden we dat de gemeente duurzaam renoveren mee moet ondersteunen.

• We gebruiken eigen gronden en patrimonium als hef-boom. Met een rollend woningfonds kopen we verwaarloosde panden aan (eventueel binnen het Autonoom Gemeentebedrijf), we renoveren ze of vervangen ze door nieuwbouw. Daarna verkopen we ze aan marktconforme prijzen, terwijl de grond eigendom blijft van de gemeente. We maken ook maximaal gebruik van het recht op voorkoop.

• De gemeente kan ook werk maken van een community land trust. Hierbij is de grond eigendom van de gemeenschap – dat zijn de gemeente, bewoners en organisaties - terwijl je er als particulier een woning op kan bouwen of kopen. Dat drukt de kosten. Door goede afspraken over het eventueel doorverkopen van de woning, blijven deze ook nadien betaalbaar.

• We moedigen maximaal het opsplitsen van grote kavels in kleinere percelen aan, om er kleinere wooneenheden op te zetten, vooral in de dorpskernen. Dit is natuurlijk geen verplichting, maar het zal in veel gevallen ook economisch interessant zijn.

• We gebruiken de hefbomen die we hebben om in elk nieuwbouwproject zoveel mogelijk betaalbare woningen te voorzien.

• We voorzien in een eigen huurwoningenaanbod via het Autonoom Gemeentebedrijf voor mensen die niet in aanmerking komen voor een sociale woning.

• We zetten in op meer sociale huisvesting, hetzij via de bestaande huisvestingsmaatschappijen, hetzij binnen de vergunningsvoorwaarden van nieuwbouwprojecten.

• We werken verder aan het energiezuinig maken van sociale woningen, want het zijn deze bewoners die de dure energieprijzen het meeste voelen.

• We volgen als gemeente de verplichting van het conformiteitsattest voor huurwoningen nauwgezet op. Zo weten huurders zeker dat de woning die zij huren in orde is.

• We zetten verder in op ons woonloket (met 3WPlus) voor advies op maat omtrent renovatie, wonen, water en energie. Daar zal je terecht kunnen voor advies en informa-tie over leningen, subsidies, premies, enzovoort.

• We zoeken naar innovatieve woonvormen en financieringsvormen om wonen betaalbaar te maken. Dat kan via concrete initiatieven zoals samenwoonprojecten, micro-housing, kleine woonmodules die verplaatsbaar zijn, enzovoort, toe te laten in de stedenbouwkundige verordening.

• We introduceren wijkrenovatieprojecten in specifieke buurten en wijken, zoals we dat eerder gedaan hebben. Samen renoveren stimuleert en maakt het betaalbaarder.

• We maken de dorpskernen nog aantrekkelijker, niet alleen om te wonen, maar ook om te ondernemen, te winkelen, te leven. Daarom investeren we in de publieke ruimte van de ruime dorpskernen. Met meer groen, zitbanken, verbindingen voor voetgangers, parkjes, speelelementen… En ook met waterpartijen: fonteinen op de dorpspleinen.


Kinderen, jeugd en gezin in Zemst

In onze gemeente wonen veel gezinnen met kinderen. Ze gaan hier naar de kleuter- en de lagere school, naar de sportclub, naar de jeugdbeweging, enzovoort. Groen Zemst kiest daarom voor een sterk lokaal kinder- en jeugdbeleid met voldoende middelen.

In de eerste plaats is er nood aan voldoende kinderopvang, op dit moment een pijnpunt in heel Vlaanderen. Verder moeten kinderen veilig naar school kunnen, kunnen spelen in de natuur en in goed onderhouden speelplekken. Oudere kinderen en jongeren hebben dan weer andere noden. En de jeugd- en sportverenigingen spelen een cruciale rol in dit alles.

• Als het van Groen afhangt komt er een gemeentelijk kinderdagverblijf. Door de noodgedwongen sluiting van enkele kinderdagverblijven, laat het gebrek aan kinderopvang zich ook in onze gemeente voelen. Daarom moet Zemst, net als andere gemeenten, zelf kinderopvang aanbieden. We beogen hiermee niet alleen meer plaatsen, maar ook meer kwaliteit door voldoende begeleiders per kind in te zetten. De nieuwe welzijnssite Releghem (met het nieuwe woonzorgcentrum) zou hiervoor een geschikte locatie zijn: jong en oud kunnen er elkaar ontmoeten.

• We zorgen voor professionele buitenschoolse kinderopvang De Vlaamse overheid vraagt dat gemeenten de kwaliteit van hun buitenschools opvangaanbod opschroeven. In Zemst worden de mogelijkheden op dit moment in kaart gebracht. Met Groen willen we dit inbedden in een breed kinder- en jeugdbeleid. Goede faciliteiten, speelbossen en speeltuinen, maar ook ontwikkeling van bijvoorbeeld een muziek- of workshopaanbod, zal de buitenschoolse opvang tegemoetkomen.

• Elk kind , elke leerkracht, elke school telt in Zemst. We maken dan ook verder werk van een doordacht flankerend onderwijsbeleid ten voordele van alle scholen, niet alleen de gemeentescholen. Daarbij werkt het gemeentebestuur samen met scholen, ouders, politie, sociale diensten, huisartsen, kinderopvang en het lokale bedrijfsleven om werk te maken van veilige schoolomgevingen, groepsaankopen, taalbeleid, sport, cultuur, huiswerkbegeleiding en opvoedingsondersteuning.

• We zoeken een duurzame oplossing voor de noden qua schoolbusvervoer voor alle Zemstse scholen (voor schooluitstappen, zwemlessen, enzovoort). De gemeente kan hierin investeren, maar dit zou ook op het niveau van de KASTZE-gemeenten kunnen worden aangepakt.

• We zorgen ervoor dat schooldirecties en leerkrachten toegang hebben tot een sterk nascholingsaanbod, zodat zij kunnen blijven groeien in hun functie. Dit gebeurt al in de reguliere werking van de scholen. En ook in onze gemeentelijke scholen is dat zo. Maar de gemeente zou een thematisch gemeentelijk expertiseplatform onderwijs (GEO) kunnen oprichten waar scholen, maar ook ouderraden, ervaringen en expertise kunnen delen met elkaar. Dit is een scholenoverleg op maat van Zemst en thematisch gericht.

• Een middenschool binnen het gemeentelijk net is na grondig overleg niet haalbaar gebleken. We onderzoeken de komende jaren of in samenwerking met een ander net secundair onderwijs in onze gemeente mogelijk kan zijn.

• Als gemeente faciliteren en nemen we een regierol op als het gaat over inclusief onderwijs. Om vanuit diversiteit alle kinderen, ongeacht hun kenmerken, gelijke onderwijskansen te geven moet je een inclusief beleid voeren. Dat betekent ook dat er concrete maatregelen worden genomen om specifieke drempels weg te nemen.

We doen dat samen met de juiste partners. Voor degemeentelijke scholen werken we zo’n visie inclusief onder-wijs Zemst uit met een beleids- en handelingskader. Voor de niet-gemeentelijke scholen streven we naar verregaande samenwerking rond dit thema.

• Warme schoolmaaltijden in eigen beheer zijn niet haalbaar omwille van de complexiteit en regelgeving van scholencatering. We onderzoeken wel de mogelijkheid om extern geproduceerde maaltijden beschikbaar te maken op onze scholen. Dit hoeven niet per se warme maaltijden zijn, maar gezonde en betaalbare maaltijden voor kinderen. We zetten ook in op gezonde voeding en bewegen op school. Dit sluit overigens aan bij onze visie op buitenschoolse opvang.

• We houden in het gezinsbeleid, jeugdbeleid en welzijns-beleid naast de klassieke gezinsvormen, ook meer rekening met nieuwe en alternatieve gezinsvormen. In onze hedendaagse samenleving zijn er immers steeds meer eenoudergezinnen, nieuw samengestelde gezinnen, gezinnen met twee mama’s of twee papa’s, enzovoort. We richten ook een gezinsraad of gezinsfocusgroep op.

• We zetten verder in op het Huis van het Kind en maken er ook een Huis van de Jongere van. Het Huis van het Kind is een breed omvattende dienst, waar ouders terecht kunnen met vragen rond opvoeding, het vormingsaanbod en voor activiteiten die ze organiseren. Ze zijn een aanspreekpunt rond opvoedingsondersteuning, maar staan ook in voor preventieve gezondheidszorg. Ook moet het een ontmoetingsplek zijn voor ouders en kinderen onderling.

• Het vrijetijdsaanbod voor kleuters en lagereschoolkinderen in onze gemeente is vrij uitgebreid, maar middelbare scholieren en jongeren vallen wat vaker uit de boot. We houden dan ook een grote jongerenbevraging om Zemst beter af te stemmen op hun behoeften. We gaan ook in gesprek met jeugdbewegingen, jeugdhuizen en andere jongerenorganisaties om hun noden in kaart te brengen.

• Bij het inrichten van de openbare ruimte houden we meer rekening met jongeren en jongvolwassenen. Voor creatievelingen voorzien we repetitielocaties en ateliers die kunnen worden gereserveerd. Daarnaast zorgen we voor meer skatesites, chillplekken, feestlocaties, … Enkele strategisch geplaatste basketbalringen zijn bijvoorbeeld een kleine moeite.

• Mentaal welzijn bij kinderen en jongeren is de afgelopen jaren erg in de kijker komen te staan. Veel jongeren kampen met psychosociale problemen. Deze worden nu ook steeds meer erkend en ernstig genomen. De drempel naar psychosociale hulp moet zo laag mogelijk zijn. Ook willen we de scholen, verenigingen en clubs sensibiliseren om oog te hebben voor kinderen en jongeren die het niet makkelijk hebben.


Zorgzaam en sociaal Zemst

Zemst is een welvarende gemeente. Volgens de gemeentemonitor staat Zemst op de 25ste plaats in ons land. Toch hebben ook in Zemst mensen het soms moeilijk. Sommigen gaan door een zware periode in hun leven en hebben het lastig op financieel vlak, zijn chronisch of langdurig ziek of kampen met hun geestelijke gezondheid. Ook vereenzaming is een groeiend probleem in deze hectische tijden.

Met Groen denken we in Zemst aan iedereen, ook aan zij die om uiteenlopende redenen hulp nodig hebben of een moeilijke periode doormaken.

• We maken werk van een echte armoedetoets in het hele gemeentelijk beleid. Dit wil zeggen dat bij strategische beslis-singen die een impact hebben op het dagelijks leven van de Zemstenaar ook gekeken wordt of we voldoende rekening houden met de betaalbaarheid ervan voor kwetsbare Zemstenaars.

• De gemeente is dit jaar beginnen werken met aanvullende steun op basis van referentiebudgetten (REMI) voor mensen in armoede. Dit systeem moet verder worden uitgerold. Waar nodig moet de gemeente de toelagen aanvullen tot de armoedegrens.

• We hebben ook aandacht voor verborgen armoede zoals armoede bij alleenstaande ouders, weduwen/weduwnaars, werkloze ouders, chronisch zieken, … . Vaak vallen zij uit de boot voor extra tegemoetkomingen of sociale tarieven. Als zorgzame gemeente kijken we hoe iedereen de weg vindt naar betaalbare kinderopvang of vakantie. Een ander verborgen probleem zijn de zogenaamde ‘sofaslapers’. Het komt voor dat jongeren (18-25) door een moeilijke thuissituatie zelf hun weg moeten vinden, maar de zelfstandigheid missen om dit te doen. Zij kunnen een helpende hand gebruiken, maar de drempel naar hulpverlening is vaak te hoog. De gemeente kan hierin een faciliterende rol in opnemen.

• Door te zorgen voor meer betaalbare woningen en huurwoningen, maar ook meer sociale woningen, zorgen we ervoor dat ook mensen die het financieel moeilijker hebben in hun gemeente kunnen blijven wonen.

• We gaan voluit voor een nieuwe brede zorgcampus op de locatie Releghem. Op deze locatie komt het nieuwe woon-zorgcentrum, maar het moet veel meer zijn dan dat. Door een gemeentelijk kinderdagverblijf, maar ook een onderdeel voor geestelijke gezondheid, is het een plek waar jonge en minder jonge Zemstenaars welkom zullen zijn. Hier wordt hulpverlening voor iedereen toegankelijk gemaakt en op maat voorzien. Ook buren, leiders bij de jeugdbeweging, voetbaltrainers, … die zich zorgen maken over iemand, kunnen hier vragen stellen, advies krijgen of geholpen worden om goed door te verwijzen.

• Groen vindt het belangrijk om naast het buurtinformatienetwerk (BIN) ook in te zetten op BON. Deze Buurt OntmoetingsNetwerken spelen ook een rol in de strijd tegen eenzaamheid en armoede en zorgen indirect voor een beter welzijn van elke Zemstenaar. Meer info hierover kan je ook in ons hoofdstuk over ‘veilig en leefbaar Zemst’ terugvinden.

• Daarnaast zorgen we voor buurtgerichte zorg met zogenaamde buurtpunten. Via de buurtpunten sporen we eenzaamheid op en signaleren we problemen. De buurtpunten bieden ook antwoorden i.v.m. geestelijke gezondheidszorg. We werken hiervoor samen met bestaande initiatieven van een CAW. We zetten in op outreachende werking van de sociale dienstverleners. In plaats van dat iemand naar de hulpverlener op afspraak moet gaan, komt de hulpverlener naar de persoon die hulpverlening nodig heeft toe. Dat kan op maat en tempo van de persoon in kwestie.

• De toegang tot gezonde voeding is voor sommige Zemstenaars niet evident. We werken samen met lokale han-delaars en producenten om een sociale kruidenier en voedselpakketten te voorzien voor wie dat nodig heeft en wil. Hierin kunnen scholen een flankerende rol spelen, in alle discretie.

• In de ondersteuning voor personen in financiële moeilijkheden houden we ook rekening met de noden van hun huisdieren. We kunnen, indien nodig, voorzien in tegemoetkomingen van dierenartskosten, een voedselbank oprichten, enzovoort.

• We bevorderen samenwerking tussen dierenambulances, dierenasiel en de hulpdiensten. We stimuleren het gebruik van een huisdiersticker zodat de hulpdiensten in geval van brand ook de huisdieren kunnen redden.

• We voeren met de gemeente een breed preventief en sensibiliserend gezondheidsbeleid waar het kan (scholen, sportclubs, enzovoort). “Generatie Rookvrij” is hier een goed voorbeeld.

• We maken een Actieplan Eenzaamheid op in samenwer-king met relevante actoren om zo alle zichtbare en onzichtbare eenzaamheid in onze gemeente te bestrijden. We richten ons daarbij specifiek op ouderen, maar ook alleenstaanden. We helpen buurten om attent en zorgzaam met elkaar om te gaan daarin. Een buurtnetwerk waar ook de lokale ondernemer, postbode, wijkagent, werkman van de gemeente of wie dan ook die hierin een significante rol speelt. We maken een ‘community of care’ in elke wijk of buurt.

• Ook ‘repaircafés’ hebben een sociale functie en gaan niet enkel over duurzaamheid en ecologie. Mensen die moeilijk de eindjes aan elkaar kunnen knopen, kunnen zo op een leuke, goedkope en sociale manier hun kapotte spullen (laten) herstellen.

• Zemst heeft recht op een lokaal dienstencentrum maar heeft hier nog geen gebruik van gemaakt. Dit wordt vanuit Vlaanderen ondersteund en gesubsidieerd. Lokale dienstencentra bieden informatieve, recreatieve en vormende activiteiten aan. Deze zijn specifiek bedoeld om de zelfredzaamheid en het sociale netwerk van de deelnemers te versterken. In Zemst zou het leegstaande gebouw op de Hoogstraat (oude OCMW) een nieuwe bestemming kunnen krijgen als lokaal dienstencentrum, eventueel met een externe partner maar steeds binnen het kader van de sociale bestemming van het gebouw.

• We schenken ook voldoende aandacht aan inburgering en sociale integratie van nieuwkomers in de gemeente. Het gaat dan niet enkel over taal, maar ook over sociale gewoonten en praktische dagelijkse zaken. Belangrijk hierbij is dat er in twee richtingen gewerkt wordt. De nieuwkomer zoekt hoe hij of zij zich kan inpassen, maar ook Zemstenaars leren hoe ze open en nieuwsgierig kunnen zijn naar andere culturen en gewoontes.


Solidair Zemst

Ook in een gemeente als Zemst is mondiaal beleid belangrijk en relevant. We slaan een brug tussen onze gemeenschap en leefwereld en de wereld rondom ons. Door aandacht te besteden aan globale thema’s zoals armoedebestrijding, mensenrechten, klimaatimpact, vrede, solidariteit, enzovoort kunnen we vanuit Zemst zelf bijdragen tot een rechtvaardigere wereld. Een mondiaal beleid laat ons toe te reageren op internationale ontwikkelingen, waar we hoe langer hoe meer mee verbonden zijn in deze geglobaliseerde wereld. Daarnaast is het belangrijk om onze kinderen en jongeren bewust te maken van de wereld buiten ons dorp en ons land.

Verder werken we met Groen aan een gemeente waar iedereen welkom is en iedereen een plaats kan vinden, ongeacht afkomst, inkomen, geloofsovertuiging, enzovoort.

• We hebben op dit moment een stedenband met Sokone in Senegal en willen deze band nog verder verstevigen. We hebben de voorbije bestuursperiode heel wat van elkaar kunnen leren.Als gemeente hebben we een specifiek budget voor ontwikkelingssamenwerking waarbij we duurzame projecten in het Zuiden structureel ondersteunen via co-financiering. Dit zoals we vandaag ook doen voor Sokone, maar nu ook voor andere projecten.

• Tegelijk willen we ook naar andere partnerschappen kijken binnen en buiten Europa. Een nieuwe samenwerking met gemeenten in Azië, Zuid-Amerika of het Midden-Oosten kan interessante projecten opleveren. Met nuttige initiatieven kunnen we nieuwe, sterke banden uitbouwen met lokale gemeenschappen in andere hoeken van de wereld.

• We blijven achter de werking van de mondiale raad staan als platform dat sensibiliserend en educatief werkt naar de Zemstenaar. Daarenboven ondersteunen we projecten van leden van de mondiale raad met een solidaire projectsubsidie via een subsidiereglement op maat.

• Een geactualiseerd wereldfeest (met focus op muziek, film en andere culturele uitwisselingen, …) en gericht op een brede doelgroep zal verder uitgewerkt worden. Hieraan zouden ook tentoonstellingen of dialoogavonden kunnen gekoppeld worden. Op deze manier zorgen we voor een beter begrip van de wereldwijde uitdagingen die er zijn en waar we allemaal voor staan.

• We zorgen ervoor dat Zemst het Fairtradelabel behoudt en ondersteunen fairtrade waar mogelijk.

• Voor Groen is er ook in Zemst geen plaats voor racisme en discriminatie.

• We werken het onthaalbeleid voor nieuwe Zemstenaars verder uit, of het nu gaat over mensen uit buurgemeenten, nieuwkomers in ons land of vluchtelingen. Hierbij kunnen we meer werken op maat van verschillende doelgroepen, bijvoorbeeld met specifieke onthaaldagen. We zoeken ook naar andere initiatieven om iedereen aansluiting te laten vinden bij de gemeente en de gemeenschap.

• In onze gemeente zijn er al verschillende “samen inburgeren”-projecten. We maken daar integraal werk van binnen onze sociale dienstverlening.

• Geïnspireerd door andere gemeenten, willen we bijzondere aandacht geven aan een buddyproject gericht op het bevor-deren van integratie en sociale cohesie tussen nieuwkomers en huidige inwoners. Bedoeling is om een nieuwkomer via het project te koppelen aan een buddy, om samen activiteiten te ondernemen en ervaringen uit te wisselen. Het buddyproject bestaat naast werk van de sociale dienst en de maatschappelijke werkers. Hiermee bevorderen we het sociaal contact en integratie door wederzijdse begrip. Het biedt meteen ook de kans aan de nieuwkomers het Nederlands te oefenen in een veilige omgeving, zonder vooroordelen. De gemeente zal als ondersteuner zorgen voor eventuele training van de buddy’s en praktische tips. Daarnaast zorgt het voor een snelle aanpak bij onvoorziene omstandigheden. De periode wordt afgesloten met een evaluatie om te bekijken hoe het traject nog kan verbeterd worden.

• De gemeente Zemst organiseert op dit moment een LOI (Lokaal opvanginitiatief) voor asielzoekers die een beslissing afwachten. Gezien de aanhoudende opvangcrisis willen we kijken hoe we dit LOI nog beter kunnen maken. Het gaat hier om kleinschalige opvang van mensen met een grote kans op erkenning als vluchteling. Het beheer hiervan gebeurt door de lokale overheid (OCMW) in samenwerking met Fedasil (federaal agentschap verantwoordelijk voor de opvang), De LOI bieden de basisvoorzieningen zoals onderdak, maaltijden, medische zorg en psychosociale begeleiding. Er is ook hulp bij administratie en juridische ondersteuning, taallessen en andere vormen van integratie. Het grote voordeel van deze aanpak is de kleinschaligheid, op maat van een gemeente, die ook zorgt voor een persoonlijkere aanpak en dus ook betere en snellere integratie dan in een groot opvangcentrum.

• In de communicatie van de gemeente waken we over inclusief taalgebruik op het vlak van gender, maar ook op bijvoorbeeld het vlak van gezinssamenstelling. Zo tonen we in de praktijk dat élke Zemstenaar meetelt.

• De gemeenschapsvormende rol van de gemeente moeten we volop gebruiken. We ondersteunen buurten en buurtbewoners om elkaar te leren kennen, om activiteiten te organiseren zoals buurtfeesten, wijkraden, enzovoort. We ondersteunen deze initiatieven zowel financieel als logistiek. Vele wijken zijn immers een mix van oude en nieuwe Zemstenaars en sterke sociale banden in een buurt zijn niet alleen aange-naam, maar ook nuttig in geval van nood, in de strijd tegen een-zaamheid, bij de integratie van nieuwkomers, ... .

• De Zemstse kerkhoven krijgen een opknapbeurt. Hiermee werd de afgelopen jaren al gestart. Voor ons is dit een kans om nog meer rekening te houden met de verschillende geloofs-gemeenschappen die in Zemst wonen. We willen iedereen de kans bieden om ook in onze gemeente begraven te worden, mochten zij dit wensen. Kleine aandachtspunten kunnen soms een groot verschil maken. Er wordt ook innoverend gekeken naar natuurbegraafplaatsen, sterretjesweides, stilteplekken, … .

• We voorzien een natuurbegraafplaats of strooiweide voor huisdieren. Het overlijden van een huisdier is vaak een emotionele gebeurtenis. Sommige mensen willen graag afscheid nemen van hun dier door het te (laten) begraven of cremeren. Ook de wettelijke mogelijkheid om een huisdier mee te laten begraven bij het baasje wordt uitgewerkt.

• We maken een nieuw kerkenplan op, zoals dat wettelijk voor-zien is, waarbij onderzoek naar herbestemming geen taboe is. We streven ook naar multireligieus gebruik van gemeenschapsgebouwen, zowel uit efficiëntieoverwegingen als uit erkenning van de diversiteit in onze gemeente.


Ondernemen in Zemst

Lokale handel en ondernemers zorgen dat een dorp leeft. Plaatselijk winkelen is uiteraard duur-zamer dan verre afstanden met de auto afleggen om aankopen te doen. Ondernemen in een gemeente is echter niet altijd evident, net omdat schaalgrootte zorgt dat je concurrentieel vaak sterker staan.

Daarom vinden we het zeer belangrijk om lokaal en innoverend ondernemen te stimuleren op een duurzame manier. Plaatselijk gevestigde ondernemingen kunnen op onze steun rekenen.

• Door netwerkbijeenkomsten en door een samenwerkingsplatform op te zetten willen we de samenwerking tussen lokale ondernemers bevorderen. Dit kan helpen bij het stimuleren van innovatieve oplossingen en meer gezamenlijke projecten. Startende ondernemers zouden zo kunnen steunen op mentorschap van meer ervaren collega’s.

• We zien hiervoor een overkoepelende taak in het ondernemingsloket:

- Deze zal zorgen voor informatie en advies, zowelbij het opstarten als het uitbreiden van eenonderneming.

- Daarnaast zorgt het voor begeleiding bij hetaanvragen van benodigde vergunningen en hethelpen met administratieve procedures enformaliteiten.

- Ook het organiseren van netwerkbijeenkomstenis één van de kerntaken. Dit kan zowel B2B als B2C zijn, dit telkens rond een specifiek thema (smaakbeurs, verbouwbeurs, coaching...).

• Bij afwegingskaders voor subsidies zal het ondernemersloket ervoor zorgen dat lokale en korte ketenhandel wordt gestimuleerd. Deze subsidies kunnen komen uit gemeentelijke fondsen, microfinanciering en subsidies voor groene technologie. Kleine en lokale handelaars moeten kansen en ademruimte krijgen. Dit kan door het creëren van een impulsfonds om deze gezonde bedrijven met groeipotentieel te steunen. Uiteraard hebben deze bedrijven een goed onderbouwd groeiplan voor te leggen.

• Daarnaast organiseren we ook maandelijks een lokale boeren- en makersmarkt. Hier krijgen producenten uit de streek de kans om hun producten in de markt te zetten. Zemstenaars zullen in een gezellige sfeer lokale groenten en fruit, maar ook ambachtelijke producten, kunnen inkopen in eigen dorp.

• Lokale handel staat of valt uiteraard met lokale verankering. Ook voor de gemeente zien we een belangrijke rol weggelegd om ondernemen te promoten. Vaak nemen inwoners hun toevlucht tot sociale media, zoals de Facebookpagina “Zemst Leeft” om een vakman, coach, cateraar, enzovoort te zoeken. Dit moet breder toegankelijk en makkelijker te gebruiken zijn voor iedereen. Daarom willen we komen tot een nieuw platform (Wie Zemst die vindt 2.0) om ondernemers/zelfstandigen en klanten met elkaar in contact te brengen.


Sport en cultuur in Zemst

Sport en cultuur zijn bij uitstek activiteiten die mensen verbinden. Kinderen en jongeren gaan naar een lokale sportvereniging en zo leren ook de ouders elkaar kennen, over sociale achter-grond cultuur en andere grenzen heen.Het is aan het lokale bestuur om deze vormen van vrijetijdsbesteding op een efficiënte manier te ondersteunen waar nodig . Zo kan je het verenigingsleven cultureel en sportief extra leven inblazen.

We hebben in Zemst een mooi cultureel centrum in de vorm van GC De Melkerij. We zien daar een onderbenut potentieel. Er kan hier nog veel meer voor meer Zemstenaars gebeuren. De Melkerij moet een podium worden voor elke Zemstenaar, zowel voor bezoeker als artiest. Met de Melkerij hebben we een ideale plaats om mensen samen te brengen. Samen met de nieuwe sporthal op dezelfde locatie is dit een toplocatie voor het verenigingsleven.

• Momenteel wordt de Melkerij niet optimaal gebruikt en zou het de ideale plek zijn om wat meer aandacht te hebben voor jongerencultuur, met ateliers en evenementen op maat, voor en door jongeren. We willen de Melkerij dus zien doorgroeien naar een dynamisch gemeenschapscentrum.

• Zemst hoeft dit niet allemaal alleen te doen, maar kan samenwerken op vlak van culturele jongerenwerking met bijvoorbeeld Mechelen of Vilvoorde. Daar zijn reeds projecten die gericht zijn op jongeren en een uiteenlopend aanbod aan artistieke activiteiten en projecten, waaronder theater, dans, beeldende kunst, muziek en film. Door een dergelijke samenwerking kan onze eigen werking enorm worden versterkt. Samenwerking zorgt voor gedeelde middelen en expertise zodat we efficiënter en effectiever aan de slag kunnen. Een andere piste is de aansluiting bij het netwerk van de culturele centra en bibliotheken van de Brusselse Noordrand.

• Het is belangrijk om ook in de eigen gemeente een voldoende groot aanbod te behouden. De diversiteit in onze gemeente biedt ons kansen om themagerichte activiteiten zoals film- en muziekfestivals te organiseren in de Melkerij, bibliotheek en andere locaties. Zo kunnen mensen in de eigen deelgemeente van cultuur genieten.

• Sportverenigingen verdienen ondersteuning omdat zij bij uitstek een verbindende rol spelen in de gemeenschap. De minder bekende sporten mogen hierbij niet uit het oog verloren worden. Graag zien we alle Zemstenaars in beweging en we zetten verder in op de doelgroepen waar dit wat moeilijker gaat. Zemstenaars zullen jaarlijks een sportcheque kunnen aanvragen als ondersteuning om hun sport te beoefenen. Dit zetten we in de kijken tijdens een jaarlijkse “Zemstse sportdag”.

• Met een overzichtelijke verenigingsgids met de clubs, verenigingen en locaties, informeren we de bewoners over alle mogelijkheden op het vlak van sport en cultuur in onze gemeente. Verder willen we verenigingen ondersteuning bieden wat betreft communicatie en sociale media.

• We lanceren een campagne die het belang van vrijwilligerswerk benadrukt. Want verenigingen draaien vaak op vrijwilligers, maar vinden deze niet altijd. De gemeente neemt hier een regisseursrol op om de verenigingen te ondersteunen en hun planlast te minimaliseren. Zo komt er een evenementendraaiboek voor verenigingen. Voor grotere events zorgt de gemeente waar het kan voor de logistieke ondersteuning of geeft ze subsidies op maat. Door heel wat wetgeving is het organiseren van een publiek evenement niet zo eenvoudig meer voor een groep vrijwilligers. De gemeente ondersteunt hier professionalisering.

• We stellen een erfgoedplan op, met lijst van waardevolle en beschermde gebouwen, bomen, locaties, sites, enzovoort. We kijken ook concreet wat de gemeente Zemst op het domein Rubenskasteel kan betekenen (in samenwerking met Erfgoed Vlaanderen). Het Rubenskasteel moet ook voor de Zemstenaar een aantrekkelijke plek zijn.

• We werken verder een lokaal streektoerisme uit met alle troeven die Zemst als gemeente heeft. We stimuleren ook ondernemers die hier willen aan meewerken. Onze horeca, ambachten en landbouwers spelen daarin een cruciale rol.

• Ook de bibliotheek kan nog multifunctioneler worden ingezet als ontmoetingsplek, met latere openingsuren, met studeerplekken, voor literaire en culturele events, enzovoort.


Veilig en leefbaar Zemst

Veiligheid en veiligheidsgevoel kent vele gedaanten: fysieke veiligheid, overlast, verkeersveiligheid, milieu en omgeving, bescherming tegen natuurrampen, enzovoort.

Onveiligheid of een onveiligheidsgevoel heeft vanzelfsprekend een negatieve invloed op het welzijn en welbevinden van inwoners. Als je je in je eigen woonplaats, buurt, straat, of zelfs woning om welke reden dan ook niet veilig voelt, heeft dat een grote impact op je levenskwaliteit.

Daarom vindt ook Groen veiligheid en leefbaarheid in Zemst een bijzonder belangrijk thema.

• We voorzien voldoende middelen vanuit de gemeente zodat onze politiezone KASTZE haar werk kan doen. Dat is instaan voor de veiligheid van elke inwoner door zowel preventief en sensibiliserend te werken, als de orde te kunnen handhaven en daadkrachtig interventies te doen als dat nodig is. We zetten in op een nabije en aanspreekbare politie, die borg staat voor een kwalitatieve basispolitiezorg (onthaal, wijkwerking, interventie, slachtofferopvang, opsporing en onderzoek, handhaving en herstel van de openbare orde, verkeer).

• De juiste inzet van middelen is de sleutel van succesvol politiewerk. We zorgen voor heldere afspraken tussen politie en parket over het recherchemanagement, op basis waarvan onderzoekkeuzes en de beslissingen over de inzet van middelen worden genomen.

• Nabijheid is de grootste troef van deze visie op veiligheid. Het veiligheidsbeleid slaagt pas als burgers als volwaardige partners betrokken worden. We willen geen samenleving waar iedereen voortdurend iedereen in het oog houdt. Wel een samenleving waar burgers hun verantwoordelijkheid opnemen. Buurtinformatienetwerken (BIN) kunnen een uiting zijn van positief engagement van buurtbewoners maar mogen geen ongezonde vorm van sociale controle zijn, de privacy bedreigen of de verantwoordelijkheid voor onveiligheid afschuiven op de burger zelf. Veiligheids- en integratieprojecten worden in samenspraak met de buurtbewoners georganiseerd, maar niet zonder professionele leiding. BIN’s moeten idealiter passen binnen een bredere buurtwerking. Die bredere buurtwerking kan bestaan uit een buurtontmoetingsnetwerk (BON) dat instaat voor de verwelkoming van nieuwe inwoners in de wijk en dat een rol kan spelen in de strijd tegen eenzaamheid en voor mentaal welzijn. Ook buurtzorgpunten (zie hoger) en klassieke buurtcomités maken deel uit van deze buurtwerking.

• We stellen duidelijk een grens aan het privatiseren van publieke veiligheidstaken. Veiligheid is een kerntaak van de overheid. Elke burger heeft in gelijke mate recht op veiligheid. Waar toch specifieke veiligheidstaken door private partners worden opgenomen (bijvoorbeeld bij bepaalde grote evenementen of in opdracht van bedrijven op KMO-zones), gebeurt dat op basis van duidelijke afspraken met de politie over taken en verantwoordelijkheden, en met de nodige informatieuitwisseling.

• We handhaven consequent de verkeersregels. Dat kan door overtredingen te bestraffen, maar ook door te sensibiliseren, overtreders te ontmoedigen en verantwoordrijgedrag te stimuleren. Dit is een domein waar bij uitstek de geïntegreerde samenwerking tussen bestuur, politie en justitie haar vruchten moet afwerpen. We leggen prioriteit bij controles op snelheid, foutparkeren, alcohol en roesmiddelen achter het stuur en zwaar vervoer in dorpskernen. Het is de taak van elke politieinspecteur om op te treden wanneer deze overtredingen worden begaan. Een combi van de interventiepolitie die patrouilleert en niet onderweg is naar een dringende oproep, verbaliseert wanneer verkeersinbreuken worden vastgesteld.

• Een goede milieuhandhaving vormt het sluitstuk van het lokale milieubeleid. Dit betekent dat milieuhandhaving een plaats moet krijgen in het zonale veiligheidsplan. Verder is dit een gedeelde verantwoordelijkheid van de milieudienst, die actief haar controlefunctie opneemt en zorgt voor een goede klachtenbehandeling en de lokale politie, die van milieucriminaliteit een prioriteit maakt. Zo kunnen we sluikstorten, lozing van olie, uitstoot van giftige stoffen, illegaal oppompen, geluidsoverlast, enzovoort, effectief bestrijden.

• In Zemst investeren we verder in het gebruik van ANPR-camera’s. Slimme inzet van camera’s kan immers nuttig zijn. ANPR-camera’s herkennen nummerplaten en kunnen een bijdrage leveren tot meer verkeersveiligheid (traject-controle, waar overdreven snelheid hardnekkig is), het opsporen van illegaal transport, gestolen en onverzekerde voertuigen. Ze kunnen ook ontradend werken in functie van woninginbraken en illegale handel. Camera’s moeten natuurlijk selectief ingezet worden, en met respect voor de privacy en alle nodige wetgeving. We doen dit in Zemst altijd op basis van democratisch debat in de gemeenteraad en trouw aan het Europees charter voor een democratisch gebruik van video-bewaking.

• Als gemeente waken we samen met onze politie over een correcte naleving van de regels voor privébewakingscamera’s.

• In de voorbije legislatuur is er de vraag en het vooronderzoek geweest over het voorzien van een voorpost van de brandweerzone in onze gemeente. Uit het onderzoek kwamen ook enkele geschikte locaties naar boven, om de aanrijtijd van de brandweer bij interventies in Zemst te minimaliseren. We willen dan ook zo snel mogelijk werk maken van een brandweerpost op een van deze locaties, uiteraard in dialoog en overleg met de buurt.


Behoorlijk bestuur in Zemst

De laatste jaren lijkt het wel alsof we elkaar steeds minder begrijpen. De polarisatie neemt toe. De schijnbare tegenstellingen ook. Links versus rechts, progressief versus conservatief, landbouw versus natuur, autochtonen versus allochtonen. Ook lijkt het vertrouwen in de politiek en het bestuur steeds meer weg te smelten. Terwijl in een democratie als de onze iedereen mee bepaalt wie er bestuurt.

Het lokale niveau is misschien het niveau waar de afstand tussen burger en politiek het kleinst is. Waar de maatschappelijke tegenstellingen zich misschien ook het minst politiek vertalen. Het is daarom bij uitstek het niveau om het vertrouwen van burgers opnieuw te verdienen, en om verbindingen te leggen tussen bevolkingsgroepen.Dit gaat dus minder over de inhoud van het beleid, maar meer over de manier waarop we aan beleid willen doen.

Met Groen geloven we dat goed bestuur en democratische waarden een invloed hebben op hoe burgers naar politiek kijken, maar ook naar hoe we samenleven in onze gemeente. Een ethisch en deontologisch exemplarisch bestuur kan inspireren en vertrouwen opbouwen.Daarom zullen we met Groen ook volgende legislatuur ervoor zorgen dat het bestuur er is voor élke Zemstenaar, en dat alle Zemstenaars gelijk worden behandeld. In Zemst is geen plaats voor vriendjespolitiek of ‘geregel’. Dat hebben we de afgelopen 6 jaar al aangetoond.

Daarnaast beseffen we dat de mogelijkheden tot inspraak en dialoog beter kunnen. De coronacrisis maakte de werking van participatieorganen moeilijk en zorgde voor ongeziene uitdagingen. De komende jaren moet het gemeentebestuur tonen dat het haar menens is om alle burgers een stem te geven. Daar zal Groen over waken.

• We blijven alle Zemstenaars gelijk behandelen. Directe lijnen met schepenen of andere gezagsdragers maken geen verschil en de gemeentelijke administratie weet dat ook.

• De gemeentelijke website als digitaal loket wordt verder uitgebouwd en wordt nog meer hét portaal waar burgers terecht kunnen met vragen, suggesties, opmerkingen of klachten. Deze worden snel en ter zake behandeld.

• We maken een doorstart met de participatieve organen in onze gemeente en zorgen dat deze 6 jaar lang echt functioneren. De werking van de workshops en de thematische focusgroepen en inspraakraden breiden we gevoelig uit.

• In elk geval zorgen we voor een nieuw, permanent inspraakorgaan rond mobiliteit (een mobiliteitsraad).

• Daarnaast zien we met Groen een meerwaarde in dorpsraden als forum voor dialoog tussen burgers en gemeentebestuur.

• We hertekenen het organogram van de gemeentelijke diensten om bevoegdheden en diensten beter op elkaar af te stemmen.

• We voorzien een vragenkwartier tijdens de gemeenteraad waar burgers rechtstreeks vragen kunnen stellen aan burgemeester en schepenen.

• De gemeente moet haar burgers vaker bevragen. Dat kunnen we doen via een permanent digitaal burgerpanel waar burgers zich op kunnen inschrijven.

• Duurzaam en gezond financieel beheer van onze gemeente blijft vooropstaan. Zemst is financieel gezond en dat moet zo blijven. Daarom moeten we wel kijken welke impact de vergrijzing heeft op de gemeentefinanciën. De totale belastingdruk mag uiteraard niet stijgen, maar mogelijk is een taxshift op gemeentelijk niveau het onderzoeken waard.

• Het personeel van de gemeente wordt doelmatig en optimaal ingezet. Er is een duidelijk functioneel organogram dat mee-evolueert met de bevoegdheidsverdeling binnen het college van burgemeester en schepenen.

• We zetten gerichte samenwerkingen met buurgemeenten en -steden op. We selecteren waar de schaalvergroting voordelen oplevert voor Zemst. Een fusie is niet aan de orde, maar we verkennen wel nieuwe samenwerkingsmogelijkheden.