GAAT DE BELBUS IN ZEMST MET BRUGPENSIOEN?

GAAT DE BELBUS IN ZEMST MET BRUGPENSIOEN?

De huidige regeringen hebben het laatste jaar zwaar bespaard op openbaar vervoer. Zo voerde Groen Zemst in december nog actie tegen het nieuwe vervoersplan van de NMBS. Nu liggen ook de busgebruikers onder vuur. In sommige gemeenten overweegt De Lijn zelfs om de belbus helemaal af te schaffen. Enkele jaren geleden zag Zemst al enkele vaste lijnen verdwijnen. Zo werden dorpen als Laar en Zemst-Bos en andere kleine buurten in onze gemeente afhankelijk van de belbus als enige vorm van openbaar vervoer. De belbus is enkele jaren geleden in het leven geroepen om in landelijke gebieden bus of trein te vervangen, als die de de kosten niet meer kan dragen. Deze dienst rijdt enkel op vraag en is ondertussen voor heel wat mensen een noodzakelijk vervoersmiddel.

Groen betreurt deze asociale beslissing enorm. Zelfs in gebieden waar wél nog een Lijnbus rijdt, heeft de belbus zijn plaats.De bus is immers de enige vorm van openbaar vervoer die voor iedereen toegankelijk is. Voor heel wat minder mobiele inwoners is de belbus hét vervoersmiddel bij uitstek.
 

Groen betwist niet dat de formule kan worden verbeterd. Momenteel is Vlaanderen onderverdeeld in belbuszones die één of meerdere gemeentes omvatten. Onze gemeente is bijvoorbeeld een zone op zich. Binnen deze zones brengt de belbus je van halte A naar halte B, onafhankelijk van vastgelegde routes. Wij pleiten ervoor om de grijze zones op gemeentegrenzen en rond de zogenaamde 'knooppunten' voor openbaar vervoer, zoals overstapstations of onze treinstations (Eppegem, Weerde en Hofstade) te integreren. Zo kan de belbus beter worden ingepast in het bestaande vervoersaanbod en kan de bus meer reizigers  aantrekken.